Thursday, March 29, 2012

Sedekap dalam Solat - pelbagai perspektif


Takfir dari segi bahasa.
Ibnu Atsir berkata tentang perkara ini:


التكفير ، وهو وضع اليدين على الصدر ، والانحناء ، خضوعا واستكانة .
النهاية في غريب الحديث، ج 4، ص 100.

Takfir ialah meletakkan dua tangan di atas dada, lentur kerana kepatuhan dan ketenangan. - Al-Nihayah Fi Gharib Al-Hadits, jilid 4 halaman 100.


Jawhari pula berkata:

والتكفير أن يخضع  الإنسان لغيره كما يكفر العلج للدهاقين، يضع يده على صدره ويتطامن له.
الصحاح، ج 2، ص 808.
Takfir ialah insan yang merendahkan diri kepada yang lainnya, seperti haiwan ternakan yang patuh kepada tuannya, iaitu manusia yang meletakkan tanggan di atas dadanya untuk dan khusyuk kepadanya. - Al-Shihah, jilid 2 halaman 808.
Zubaidi berkata:
 والتكفير : أن يخضع الإنسان لغيره وينحني ويطأطئ [أحدهم‏] رأسه قريبا من الركوع ، كما يفعل من يريد تعظيم صاحبه ، ومنه حديث أبي معشر : «أنه كان يكره التكفير في الصلاة». وهو الانحناء الكثير في حالة القيام قبل الركوع . وتكفير أهل الكتاب أن يطأطئ رأسه لصاحبه كالتسليم عندنا . وقد كفر له . وقيل : هو أن يضع يده أو يديه على صدره.
تاج العروس، ج 7، ص 455.

Al-Takfir ialah manusia merendah diri terhadap yang lain dan melenturkan pinggang, sesorang yang menundukkan kepalanya untuk tuannya sehingga hampir kepada rukuk, sebagaimana seseorang yang ingin mempermuliakan seseorang di depannya. Hadis daripada Abi Ma’syar berkata bahawa: Sesungguhnya ia menganggap makruh Al-Takfir di dalam solat. Dan juga ia banyak membongkok ketika dalam keadaan sedang bangun sebelum rukuk. Manakala Al-Takfir di sisi Ahli Kitab adalah seseorang menundukkan kepadanya untuk tuannya sebagaimana salam hormat di sisi kita. Ada juga perletakan tangan di dada dikatakan sebagai: meletakkan tangan atau kedua-dua tangan di atas dadanya. - Taj Al-‘Arus, jilid 7 halaman 455.


Pertama:
Syiah melaksanakan semua amalannya menurut sunnah Nabi (s.a.w) kerana mereka beri‘tiqad bahawa Allah (s.w.t) meletakkan Nabi Muhammad sebagai contoh teladan.
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. احزاب 21
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik - Surah Al-Ahzab, ayat 21.
Begitu juga terdapat dalil-dalil kukuh bahawa sunnah Nabi mewajibkan kita mengikuti para Imam Ahlul Bait dan mengambil sunnah Rasulullah (s.a.w) daripada baginda. Oleh itu perkara ini terdiri daripada dua asas iaitu:
1. Ketaatan kepada Ahlul Bait.
Syiah Imamiyah menganggap jalan yang sahih hanyalah mengikuti para Imam Ahlul Bait (a.s) sahaja dengan dalil-dalil berikut:
a) Hadis Al-Tsaqalain:
Salah satu dalil Hadis Tsaqalain yang disepakati dan dipegang oleh kedua-dua firqah, dan telah dinukilkan oleh majoriti ahli hadis dan ulama besar Syiah dan Ahlusunnah ialah:
حَدَّثَنِى زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَشُجَاعُ بْنُ مَخْلَدٍ جَمِيعًا عَنِ ابْنِ عُلَيَّةَ قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنِى أَبُو حَيَّانَ حَدَّثَنِى يَزِيدُ بْنُ حَيَّانَ قَالَ انْطَلَقْتُ أَنَا وَحُصَيْنُ بْنُ سَبْرَةَ وَعُمَرُ بْنُ مُسْلِمٍ إِلَى زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ فَلَمَّا جَلَسْنَا إِلَيْهِ قَالَ لَهُ حُصَيْنٌ لَقَدْ لَقِيتَ يَا زَيْدُ خَيْرًا كَثِيرًا رَأَيْتَ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- وَسَمِعْتَ حَدِيثَهُ وَغَزَوْتَ مَعَهُ وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ لَقَدْ لَقِيتَ يَا زَيْدُ خَيْرًا كَثِيرًا حَدِّثْنَا يَا زَيْدُ مَا سَمِعْتَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- - قَالَ - يَا ابْنَ أَخِى وَاللَّهِ لَقَدْ كَبِرَتْ سِنِّى وَقَدُمَ عَهْدِى وَنَسِيتُ بَعْضَ الَّذِى كُنْتُ أَعِى مِنْ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَمَا حَدَّثْتُكُمْ فَاقْبَلُوا وَمَا لاَ فَلاَ تُكَلِّفُونِيهِ.
ثُمَّ قَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَوْمًا فِينَا خَطِيبًا بِمَاءٍ يُدْعَى خُمًّا بَيْنَ مَكَّةَ وَالْمَدِينَةِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَوَعَظَ وَذَكَّرَ ثُمَّ قَالَ « أَمَّا بَعْدُ أَلاَ أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِىَ رَسُولُ رَبِّى فَأُجِيبَ وَأَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ ». فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ « وَأَهْلُ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى
صحيح مسلم: ج4 ص1873، باب فضائل علي بن أبي طالب.
Daripada Zuhair bin Harb dan Syuja’ bin Makhlad, daripada Ibnu ‘Ulayyah, Zuhair, Isma‘il bin Ibrahim, Abu Hayyan, Yazid bin Hayyan berkata:
Aku pergi bersama-sama Hushain bin Sabrah dan ʻUmar bin Muslim kepada Zaid bin Arqam dan tatkala kami duduk di sampingnya, Hushain berkata kepadanya: Wahai Zaid, sesungguhnya engkau telah mencapai banyak kebaikan, engkau telah melihat Rasulullah (s.a.w), engkau telah mendengar hadisnya dan berperang bersama baginda dalam peperangan-peperangan, bersembahyang bersama di belakang baginda. Sesungguhnya engkau telah memperolehi banyak kebaikan. Wahai Zaid, ceritakanlah apa yang kamu dengar daripada Rasulullah (s.a.w). Beliau berkata: Sesungguhnya aku telah tua, dan telah lama usiaku dan aku telah lupa beberapa perkara yang aku ingat berkaitan dengan penerimaan dan hafalan hadis Rasulullah (s.a.w). Maka terimalah apa yang aku ceritakan kepada kalian dan janganlah paksa apa yang aku tidak ceritakan.
Kemudian beliau berkata: Pada suatu hari Rasulullah (s.a.w) bangkit berkhutbah di tengah-tengah kami, di suatu tempat air yang dinamakan Khum, terletak di antara Makkah dan Madinah. Setelah memuji Allah dan mengajak dan memberi penringatan, baginda bersabda:
“Adapun sesungguhnya, hanyasanya aku adalah manusia yang hampir datang utusan tuhanku maka akan aku jawab, dan aku tingalkan kepada kalian dua perkara yang berharga: Yang satunya kitab Allah di dalamnya hidayah dan cahaya, maka berpegang teguhlah dengan kitab Allah dan patuhilah ia.”
Baginda menggesa tentang kitab Allah dan memberi semangat tentangnya. Kemudian baginda bersabda: dan Ahlul Baitku, aku ingatkan kalian kepada Allah tentang Ahlul Baitku, aku ingatkan kalian kepada Allah tentang Ahlul Baitku, aku ingatkan kalian kepada Allah tentang Ahlul Baitku. - Sahih Muslim, jilid 4 halaman 1873, Bab kelebihan ‘Ali bin Abi Talib.
Al-Tarmizi juga menukilkan dengan sanad daripada Abi Saʻid Al-Khudri dan Zaid bin Arqam yang mengatakan:
«قال رسول الله [صلى الله عليه وآله]: إني تارك فيكم ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي، أحدهما أعظم من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض، وعترتي أهل بيتي ولن يفترقا حتى يردا عليّ الحوض، فانظروا كيف تخلفوني فيهما»
سنن الترمذي: ج5 ص329. وأخرج قريباً منه أحمد في مسنده ج3 ص14وص17 وص26 وص59، ج5 ص182 ، والنسائي في السنن الكبرى ح5 ص51 ح8175، والحاكم في المستدرك، وقال عنه: «هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه بطوله» المستدرك: ج3 ص109ـ 110. وأخرجه غير هؤلاء من الحفاظ وأئمة الحديث وقد صححه الألباني في صحيح الجامع الصغير.الألباني، صحيح الجامع الصغير: ج1 ص482 ح 2457.

Rasulullah (s.a.w) bersabda: Sesungguhnya Aku tinggalkan kepada kalian, yang mana jika kalian berpegang dengannya, maka kalian tidak akan sesat selama-lamanya setelah kewafatanku, satunya lebih agung daripada yang lain iaitu kitab Allah, tali yang terentang dari langit ke bumi, dan
ʻItrah Ahlul Baitku, dan kedua-duanya tidak akan terpisah sehingga menemuiku di telaga Al-Haudh. Maka perhatikanlah bagaimana kalian sikap kalian terhadap kedua-duanya itu.
- Sunan Al-Tarmizi, jilid 5 halaman 329; Musnad Ahmad ibnu Hanbal, jilid 3 halaman 14, 17, 26, 59 dan jilid 5 halaman 182; Nasa’i di dalam Al-Sunan Al-Kubra, jilid 5 halaman 51, hadis 8175; Al-Hakim Al-Nisyaburi di dalam Al-Mustadrak dengan mengatakan: Hadis ini sahih menurut syarat Imam Bukhari dan Muslim dan mereka berdua tidak pernah mengeluarkannya; Al-Mustadrak, jilid 3 halaman 109-110; Selain mereka ini, hadis tersebut telah dikeluarkan juga oleh Huffaz dan para imam hadis, dan telah disahihkan oleh Al-Bani di dalam Sahih Al-Jamiʻ Al-Shaghir, jilid 1 halaman 482, hadis nombor 2457.
Namun siapakah Ahlul Bait yang diwajibkan ketaatan pada mereka dalam hadis ini? Sunan Al-Tarmizi telah memperincikan nama-nama Ahlul Bait sebagai berikut:
«لما نزلت هذه الآية على النبي صلى الله عليه وآله: إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً في بيت أم سلمة، فدعا فاطمة وحسناً وحسيناً، فجللهم بكساء وعلي خلف ظهره، فجلله بكساء، ثم قال: اللهم، هؤلاء أهل بيتي، فاذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيراً، قالت أم سلمة: وأنا معهم يا رسول الله؟ قال: أنت على مكانك وأنت إلى خير»
سنن الترمذي: ج5 ص328. قال عنه الألباني: «صحيح» الألباني، صحيح سنن الترمذي: ج3 ص306 ح 3205.، وأخرجه غيره من المحدثين والعلماء، كالطبري في جامع البيان الطبري، جامع البيان: ج22 ص12 ح21736. والطحاوي في مشكل الآثار مشكل الآثار: ج1 ص335.
Tatkala ayat ini turut kepada Nabi (s.a.w): (Sesungguhnya Allah hanyalah hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu - wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya.) di rumah Ummu Salamah, maka baginda memanggil Fatimah, Hasan dan Husain. Lantas baginda menutup mereka dengan kain dan baginda (s.a.w) bersabda: Ya Allah, mereka adalah Ahlul Baitku, hilangkanlah kenistaan dan sucikanlah mereka sebersih-bersihnya. Maka Ummu Salamah berkata: Apakah aku bersama mereka ya Rasulullah? Baginda bersabda: Engkau tetap pada tempatmu sendiri dan engkau dalam kebaikan.
Namun hendaklah kita ketahui apakah yang dimaksudkan oleh riwayat yang menyatakan ‘berpegang dengan mereka’, ulama Ahlusunnah Mulla ‘Ali Qari berkata:
«والمراد بالأخذ بهم، التمسك بمحبتهم ومحافظة حرمتهم والعمل بروايتهم والاعتماد على مقالتهم...».
مرقاة المفاتيح: ج9 ص3974، باب مناقب أهل بيت النبي [صلى الله عليه وآله].
وذكر المناوي في فيض القدير ما يشبه هذا المضمون.المناوي، فيض القدير شرح الجامع الصغير: ج3 ص20.
Maksud berpegang teguh dengan mereka ialah berpegang dengan mencintai mereka, menjaga penghormatan mereka, beramal dengan riwayat mereka dan meyakini perkataan-perkataan mereka… - Mirqat Al-Mafatih, jilid 9 halaman 3974, bab Manaqib Ahlul Bait Al-Nabi (s.a.w). Al-Munawi menyebut intisari seperti ini di dalam Faidh Al-Qadir, - Al-Munawi, Faidh Al-Qadir, Syarah Al-Jamiʻ Al-Shaghir, jilid 3 halaman 20.
B. Hadis Safinah
Salah satu daripada hadis-hadis yang kukuh dan meyakinkan atas kewajipan mengikuti doktrin Ahlul Bait ialah hadis Safinah di mana Ahmad bin Hanbal, beberapa orang ahli hadis dan para ulama Ahlusunnah nukilkan dan mensahihkan sanadnya ialah:
«سمعت أبا ذر يقول وهو آخذ بباب الكعبة: من عرفني فأنا من قد عرفني، ومن أنكرني فأنا أبو ذر سمعت النبي صلى الله عليه وآله يقول: ثم ألا إنّ مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها هلك».
أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة: ج2 ص785؛ الحاكم النيسابوري المستدرك: ج2 ص343. الطبراني، المعجم الكبير: ج3 ص44 – 45؛ الطبراني، المعجم الأوسط: ج4 ص10 ج5 ص306 ـ 355، ج6 ص85؛ الطبراني، المعجم الصغير: ج1 ص139ـ 140 ج2 ص22.الحاكم النيسابوري، المستدرك: ج2 ص343. تاريخ بغداد: ج12 ص90. حلية الأولياء: ج4 ص306.
Aku mendengart Abu Zar berkata ketika beliau sedang memegang pintu Kaʻbah: Barangsiapa yang mengenaliku, maka ia telah mengenaliku, barangsiapa yang tidak mengenaliku, maka akulah Abu Zar. Aku telah mendengar bahawa Rasulullah (s.a.w) bersabda: Ketahuilah sesungguhnya perumpamaan Ahlul Baitku seperti bahtera Nabi Nuh (a.s), barangsiapa yang menaikinya ia akan selamat, dan barangsiapa yang berpaling maka ia akan binasa. - Ahmad bin Hanbal, Fadha’il Al-Shahabah, jilid 3 halaman 785; Al-Hakim Al-Nisyaburi, Al-Mustadrak, jilid 5 halaman 343; Al-Thabrani, Mu’jam Al-Kabir, jilid 3 halaman 44-45; Al-Thabrani, Al-Mu’jam Al-Awsat, jilid 4 halaman 10, jilid 5 halaman 306-355, jilid 6 halaman 85; Al-Thabrani, Al-Muʻjam Al-Shaghir, jilid 1 halaman 139-140, jilid 2 halaman 22. Tarikh Baghdad, jilid 12 halaman 90, Hilyat Al-Awliya, jilid 4 halaman 306.
Al-Munawi membuat penafsiran Wajhu Tashbih sebagai berikut:
قال المناوي: «ووجه تشبيههم بالسفينة أنّ من أحبهم وعظّمهم شكراً لنعمة جدهم وأخذ بهدي علمائهم نجا من ظلمة المخالفات، ومن تخلف عن ذلك غرق في بحر كفر النعم وهلك في معادن الطغيان».
المناوي، فيض القدير: ج5 ص660.
Munawi berkata: Wajhu Tashbih dengan bahtera ialah: Barangsiapa yang mencintai mereka dan memberi penghormatan kepada mereka kerana berterima kasih atas nikmat datuknya (Rasulullah), yang telah memberi membimbing orang-orang alim, maka mereka ini selamat daripada kegelapan para penentang. Barangsiapa berpaling daripada itu, maka ia akan tenggelam di dalam lautan kekufuran nikmat dan binasa di dalam lombong thaghut. - Al-Munawi, Faidh Al-Qadir, jilid 5 halaman 660.
Dalil-dalil kukuh yang lain seperti hadis Nujum juga menunjukkan kewajipan menaati Ahlul Bait.
2. Larangan beramal dengan hadis-hadis dari jalan Ahlusunnah.
a) Larangan menerangkan hadis dan pengumpulannya.

Salah satu daripada masalah yang timbul dalam ilmu hadis ialah tindakan melarang penerangan dan pengumpulan hadis sebaik sahaja kewafatan Rasulullah (s.a.w).  Masalah ini berlanjutan sehingga banyak hadis-hadis telah luput atau sunnah Nabi mengalami perubahan. Antara catatan larangan tersebut ialah:

Hafiz Al-Zahabi ketika menerangkan perihal Abu Bakar, beliau mengatakan:
قال: «إن الصديق جمع الناس بعد وفاة نبيهم، فقال: إنكم تحدثون عن رسول الله صلى الله عليه وآله أحاديث تختلفون فيها، والناس بعدكم أشد اختلافاً، فلا تحدثوا عن رسول الله شيئاً، فمن سألكم فقولوا: بيننا وبينكم كتاب الله، فاستحلوا حلاله وحرموا حرامه».
الذهبي، تذكرة الحفاظ: ج1 ص2ـ3.
Setelah kewafatan Nabi, Abu Bakar mengumpulkan orang ramai dan berkata: Sesungguhnya kalian menceritakan hadis-hadis yang berselisih daripada Rasulullah (s.a.w), dan manusia setelah kalian akan lebih banyak berselisih. Maka janganlah menceritakan apa pun daripada Rasulullah (s.a.w). Barangsiapa yang bertanya kepada kalian, maka katakanlah: Di antara kami dan kamu semua ada kitab Allah, maka halalkanlah apa yang Dia halalkan, dan haramkanlah apa yang Dia haramkannya. - Al-Zahabi, Tazkiratul Huffaz, jilid 1 halaman 2-3.
Di halaman lain beliau mengatakan:
«جمع أبي الحديث عن رسول الله وكانت خمسمائة حديث، فبات ليلته يتقلب كثيراً، قالت: فغمني، فقلت: أتتقلب لشكوى أو لشيء بلغك؟ فلما أصبح، قال: أي بنية هلمي الأحاديث التي عندك، فجئته بها، فدعا بنار فحرقها».
الذهبي، تذكرة الحفاظ: ج1ص5.
Ayahku (Abu Bakar) mengumpulkan hadis daripada Rasulullah (s.a.w) sebanyak lima ratus hadis dan beliau pun tidur di waktu malam dan banyak beralih ke sana sini (tidak dapat tidur). Maka aku pun bertanya: Apakah engkau ada masalah atau telah sampai berita kepadamu? Tatkala menjelang subuh Abu Bakar berkata: Wahai anakku, bawakan hadis-hadis yang ada padamu. Maka Akupun membawanya. Maka beliau meminta api lalu membakarnya. - Al-Zahabi, Tazkiratul Huffaz, jilid 1 halaman 5.
Halangan-halangan begini terjadi lebih dahsyat di zaman ʻUmar sebagaimana yang tercatat di dalam Tabaqat Ibnu Saʻad, iaitu daripada ʻAbdullah bin ʻAla’ yang menukilkan:
 «سألت القاسم يملي علي أحاديث، فقال: إن الأحاديث كثرت على عهد عمر بن الخطاب، فأنشد الناس أن يأتوه بها، فلما أتوه بها أمر بتحريقها ».
محمد بن سعد، الطبقات الكبرى: ج5 ص188، الناشر: دار صادر ـ بيروت
Aku bertanya kepada Al-Qasim tentang hadis-hadis, maka beliau menjawab: Terdapat banyak hadis-hadis di zaman Umar. Beliau mengarahkan orang ramai membawa hadis-hadis tersebut. Apabila hadis dibawakan kepadanya, beliau memerintahkan pembakarannya. - Muhammad bin Saʻad, Al-Tabaqat Al-Kubra, jilid 5 halaman 188.
b) Sunnah terdedah kepada perubahan dan penggantian.
Di dalam riwayat sahih terdapat bukti yang menunjukkan terjadinya perubahan dan penggantian terhadap sunnah setelah kewafatan baginda (s.a.w). Sebagaimana yang dilaporkan oleh Al-Bukhari dengan sanadnya, daripada Abi Hazim yang berkata: Aku mendengar daripada Sahl bin Saʻd berkata: Rasulullah (s.a.w) bersabda:
أنا فرطكم على الحوض، فمن ورده شرب منه ومن شرب منه لم يظمأ بعده أبداً، ليرد علي أقوام أعرفهم ويعرفوني، ثم يحال بيني وبينهم،

Aku yang mendahului kalian di telaga Al-Haudh (Al-Kawthar), barangsiapa yang memasukinya akan meminum daripadanya. Barangsiapa yang meminum daripadanya tidak akan dahaga lagi selama-lamanya setelah itu. Akan datang satu kaum yang aku mengenali mereka dan mereka juga mengenaliku. Kemudian ada penghalang di antara mereka dan aku.

قال أبو حازم: فسمعني النعمان بن أبي عياش وأنا أحدثهم هذا، فقال: هكذا سمعت سهلاً؟ فقلت: نعم، قال: وأنا أشهد على أبي سعيد الخدري لسمعته يزيد فيه، قال: إنهم مني، فيقال: إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك، فأقول: سحقاً سحقاً لمن بدل بعدي».
صحيح البخاري: ج8 ص78، كتاب الفتن، وجاء مضمون الحديث ذاته في مواضع أخرى من الصحيحين وغيرهما من كتب المسلمين.
Abu Hazim berkata: Pada suatu hari, ketika aku membaca hadis ini, Nuʻman bin Abi ʻAyyash berkata: Begitukah yang engkau dengar wahai Sahl? Maka akupun menjawab: Iya. Beliau pun berkata: Aku saksikan bahawa Abi Saʻid Al-Khudri meriwayatkan lebih daripada ini, Nabi bersabda: Sesungguhnya mereka daripada aku. Maka dikatakan kepada baginda: Sesungguhnya engkau tidak tahu apa yang telah mereka lakukan setelah kewafatanmu. Maka aku pun berkata: Jauhkan! Jauhkan! mereka yang membuat bidʻah setelah kewafatanku!
c) Ikhtilaf sahabat menurut riwayat sunnah dan pemahamannya.

Sejarah menurut kami telah menerangkan terdapat banyak perselisihan yang terjadi di kalangan para sahabat, contohnya seorang sahabat dinilai telah membuat suatu pengakuan kemudian datang seorang lagi yang menafikannya. Inilah yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari daripada khalifah kedua yang menukil bahawa Rasulullah (s.a.w) bersabda:

«إن الميت ليعذب ببكاء أهله عليه »
“Sesungguhnya mayat akan diazab dengan tangisan keluarganya”

Ibnu ʻAbbas menukilkan riwayat ini kepada ‘Aisyah dan beliau menjawab:
 يرحم الله عمر والله، ما حدث رسول الله صلى الله عليه وآله إنّ الله ليعذب المؤمن ببعض بكاء أهله عليه، لكن رسول الله صلى الله عليه وآله قال: إنّ الله ليزيد الكافر عذاباً ببكاء أهله عليه، وقالت: حسبكم القرآن {وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى}».
صحيح البخاري: ج2 ص81.

Allah merahmati ‘Umar, demi Allah, Rasulullah (s.a.w) tidak mengatakan seorang mukmin akan diazab dengan tangisan sebahagian kaum keluarganya, namun Rasulullah (s.a.w) bersabda: Sesungguhnya Allah menambah azab ke atas orang kafir kerana tangisan kaum keluarganya. Cukuplah bagi kalian Al-Quran: Tidak seorang pun yang bertanggungjawab terhadap dosa orang lain.

Namun sebelum menerangkan solat Rasulullah dari sumber-sumber Syiah dan Ahlusunnah, mari kita meneliti terlebih dahulu tentang Takfir (solat dengan meluruskan tangan).
Menurut hadis para Imam (a.s):
  والنهي في صحيح محمد بن مسلم عن أحدهما ( عليهما السلام ) قلت له : الرجل يضع يده في الصلاة وحكى اليمنى على اليسرى فقال : ذلك التكفير لا تفعله.
وسائل الشيعة (آل البيت): 265/7،ح 9295، التهذيب: 84/2 ح 310.
Muhammad bin Muslim menukilkan daripada Imam Baqir (a.s) atau Imam Sodiq (a.s), aku bertanya kepada beliau: Seorang lelaki meletakkan tangan kanannya ke atas tangan kirinya ketika solat. Maka jawabnya: Itu adalah Al-Takfir, jangan lakukannya.
Zararah meriwayatkan daripada Abi Ja’far, Imam Muhammad Al-Baqir berkata:

ولا تكفر ، فإنما يفعل ذلك المجوس .
وسائل الشيعة (آل البيت): 266/7، ح 9296، الكافي: 299/3 ح 1، التهذيب: 84/2 ح 309.
Janganlah engkau melakukan takfir, sesungguhnya ia dilakukan oleh Majusi. - Wasail Al-Shīʻah (software Maktabah Ahlul Bait): jilid 7 halaman 266, hadis 9296; Al-Kafi:jilid 3 halaman 299, hadis 1; Al-Tahzib: jilid 2 halaman 84 hadis 309
وعن حريز عن رجل عن أبي جعفر (ع)  لا تُكَفِّر إنما يصنع ذلك المجوس.
وسائل الشيعة (آل البيت): 266/7، ح 9297، الكافي: 336/3 ح 9.
Diriwayatkan daripada Hariz bahawa Abi Jaʻfar (a.s) berkata: Janganlah melakukan takfir, sesungguhnya ia dilakukan oleh Majusi. - Wasa’il Al-Shīʻah (Maktabah Ahlul Bait), jilid 7 halaman 9297; Al-Kafi, jilid 3 halaman 336 hadis 9.

Pandangan ahli Fiqh Syiah.

Pengarang kitab Jawahir Al-Kalam berkata:
فالمشهور بين الأصحاب نقلا وتحصيلا بل في الخلاف والغنية والدروس وعن الانتصار الاجماع عليه عدم جوازه في الصلاة ، بل لا أجد فيه خلافا إلا من الإسكافي فجعل تركه مستحبا ، وأبي الصلاح ففعله مكروها
جواهر الكلام، ج 11، ص 15.
Maka yang masyhur di kalangan ulama dari segi riwayat dan fatwa, bahkan dalam khilaf, ghaniyah, pelajaran-pelajaran dan kemenangan ijma’ yang tidak membenarkannya di dalam solat. Bahkan aku tidak menemukan perselisihan tentangnya melainkan daripada Al-Iskafi yang menetapkan bahawa meninggalkannya adalah mustahab. Sementara Abi Al-Shalah menganggap makruh melakukannya. - Jawahir Al-Kalam, jilid 11 halaman 15
Sayyid Yazdi berkata di dalam perkara-perkara yang membatalkan solat:
 الثالث : التكفير بمعنى وضع إحدى اليدين على الأخرى على النحو الذي يصنعه غيرنا إن كان عمدا لغير ضرورة ، فلا بأس به سهوا ، وإن كان الأحوط الإعادة معه أيضا
العروة الوثقى، ج 3، ص 6 - 7.
Ke-tiga: (termasuk dalam perkara membatalkan solat) Al-takfir, dengan makna meletakkan salah satu tangan ke atas tangan yang lain, seperti tatacara orang yang selain kami (Ahlusunnah) jika sengaja dilakukan tanpa darurat, walau bagaimana pun tidak apa-apa jikalau terlupa, namun sebagai ihtiyat, hendaklah ia mengulang solat sekali lagi.
Pandangan ulama Ahlusunnah Wal Jamaʻah

Semua empat mazhab di dalam kelompok Ahlusunnah di seluruh dunia tidak menganggap bersedekap dalam solat sebagai kewajipan solat. Namun mereka menganggap ia adalah mustahab.

No comments:

Post a Comment